Actul de proprietate al vanzatorului poate fi: Contract de vanzare-cumparare; Contract de construire; Contract de donatie; Contract de schimb; Contract de renta-viagera; Contract de intretinere; Certificat de mostenitor; Contract de partaj cu mentiunea "definitiva si irevocabila". mai mult
La incheierea contractului de vanzare cumparare se vor prezenta in original/copie legalizata, toate actele fostilor proprietari (istoricul proprietatii).
Istoricul proprietatii poate contine diferite documente in functie de statutul fostilor proprietari ai apartamentului. Aceleasi acte sunt necesare pentru vanzarea apartamentului, daca actualul proprietar este si unicul proprietar al apartamentului, actele difera in functie statutul proprietarului:
Unul din fostii proprietari ai apartamentului este persona fizica:
Unul din fostii proprietari ai apartamentului este persoana juridica:
Unul din fostii proprietari ai apartamentului este cetatean strain:
Proprietarul a cumparat apartamentul de la stat inainte de anul 1989:
Proprietarul a cumparat apartamentul de la stat dupa anul 1989:
Documentatia cadastrala se obtine de la Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara, Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara Bucuresti (link pentru Bucuresti), sau Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara Ilfov (link pentru Ilfov). mai mult
Documentatia cadastrala este realizata de catre un inginer cadastral sau o firma specializata in acest domeniu, pentru a realiza aceasta documentatie aveti nevoie de urmatoarele acte:
Inginerul Cadastral va depune dosarul la Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara Bucuresti (link pentru Bucuresti), si la Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara Ilfov (link pentru Ilfov). Durata de obtinere a numarului cadastral variaza la 15 zile in cazul unui apartament. Achitand o taxa de urgenta puteti sa reduceti durata la doar cateva zile.
Dosarul cadastral trebuie sa contina:
Tot Inginerii cadastrali se ocupa si de intabularea imobilului. Cererea de intabulare se face la Biroul de Cadastru si Publicitate Imobiliara Bucuresti (link pentru Bucuresti), in raza sectorului de care apartine imobilul sau la Biroul de Cadastru si Publicitate Imobiliara Buftea (link pentru Ilfov) si dureaza aproximativ 15 de zile.
Intabularea imobilului reprezinta inscrierea imobilului in Cartea Funciara a dreptului de proprietate si a celorlalte drepturi reale asupra unui imobil. mai mult
Pentru a putea intabula Imobilul aveti nevoie de urmatoarele acte:
Certificatul fiscal acesta atesta ca proprietarul figureaza pe rolul administratiei financiare cu imobilul ce urmeaza a fi vandut, ca sunt achitate la zi taxele pentru imobil, ca proprietarul nu este urmarit de catre stat pentru eventuale debite sau amenzi. mai mult
Se elibereaza de catre Directia Generala De Impozite Si Taxe Locale (link pentru Bucuresti), sau de la Primaria (link pentru Ilfov), de care apartine apartamentul. In certificatul fiscal trebuie sa fie precizate corect numele proprietarului sau proprietarilor, adresa corecta a apartamentului, suprafata de teren aferenta, si ca impozitele sunt achitate la zi.
Aveti nevoie de urmatoarele acte pentru a putea obtine un certificat fiscal:
In functie de statutul juridic al proprietarului apartamentului vi se pot cere acte suplimentare:
Certificatul fiscal se elibereaza proprietarului, pe baza actului de identitate, in termen de 3 zile de la data solicitarii acestuia. In situatia in care proprietarul nu se poate prezenta, se poate desemna un reprezentant legal prin procura notariala sau imputernicire avocatiala. In cazul persoanelor din strainatate, procura trebuie sa fie intocmita la Ambasada sau Consulatul Romaniei din tara respectiva.
Certificatul fiscal este valabil pana la sfarsitul lunii in curs.
Extrasul de carte funciara se obtine de catre biroul notarial unde se face vanzarea imobilului, iar in extras trebuie sa fie precizat ca imobilul ce face obiectul vanzarii nu este grevat de sarcini (ipoteci, interdictii de instrainare, etc). In extras mai trebuie sa fie precizat descrierea imobilului, numele propietarilor, suprafata de teren aferenta si modul in care acestia au dobandit proprietatea. mai mult
Extrasul poate fi de doua tipuri:
De informare; are valabilitate 30 de zile calendaristice. Timp in care se poate elibera un alt extras de informare.
De autentificare; are valabilitate 10 de zile calendaristice si deserveste exclusiv vanzarii imobilului. Timp in care, nu se poate elibera un alt extras de carte funciara pentru acelasi imobil.
Extrasul de carte funciara, se poate obtine doar de catre notar pe baza dovezii de intabulare. Pentru eliberarea acestuia, trebuie sa va adresati biroului notarial unde se va semna contractul de vanzare-cumparare si unde trebuie sa depuneti:
Astfel, este exclusa vanzarea imobilului de doua ori. Dupa depunerea cererii, mai dureaza 3 zile obtinerea lui. Daca doriti sa obtineti extrasul mai repede, puteti achita o taxa de urgenta, urmand ca acesta sa fie eliberat a doua zi. Extrasul de carte funciara in forma autentica se elibereaza catre de Biroul de Cadastru si Publicitate Imobiliara (link pentru Bucuresti), in raza sectorului de care apartine imobilul, sau Biroul de Cadastru si Publicitate Imobiliara Buftea(link pentru Ilfov), in cadrul Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara.
Certificat pentru schimbarea adresei postale acesta este necesar atunci cand adresa postala din actul de proprietate nu corespunde cu adresa postala din certificatul fiscal, incheierea si extrasul de carte funciara.
Ultima chitanta de achitare a energiei electrice
Adeverinta tip de la asociatia de proprietari aceasta atesta plata la zi a datoriilor, trebuie semnata si stampilata de Presedintele Asociatiei si de catre Administrator. Pentru locuintele unifamiliale sau apartamente in cladiri in care nu sunt constituite asociatii de proprietari, se prezinta chitantele care atesta achitarea taxelor de salubritate, gaze, apa etc.
Certificat de casatorie vanzatori si cumparatori (daca este cazul), sau Sentinta civila de divort cu mentiunea "definitiva si irevocabila" (daca este cazul).
Act de identitate vanzatori si cumparatori (trebuie sa fie in perioada de valabilitate).
Dovada dreptului de preemtiune mai mult
Dreptul de preemtiune instituit de Legea 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice (cladiri de valoare istorica sau arhitecturala deosebita sau terenuri pe care se gasesc vestigii istorice), la art.4 prevede: „monumentele istorice aflate in proprietatea persoanelor fizice sau juridice de drept privat pot fi vandute numai in conditiile exercitarii dreptului de preemtiune ale statului roman, prin Ministerul Culturii si Cultelor, pentru monumentele istorice clasate in grupa A, sau prin serviciile publice deconcentrate ale Ministerului Culturii si Cultelor, pentru monumentele istorice clasate in grupa B, ori al unitatilor administrativ-teritoriale, dupa caz, potrivit prezentei legi, sub sanctiunea nulitatii absolute a vanzariiâ€.
Dovada de achitare integrala; aceleasi acte de mai sus precum si contractul de construire sunt valabile pentru cele dobandite inainte de 1989, prin Legea nr.4/1973 privind dezvoltarea constructiei de locuinte si vanzarea de locuinte din fondul de stat catre populatie si Legea nr.9/1968 pentru dezvoltarea constructiei de locuinte, vanzarea de locuinte din fondul de stat catre populatie si construirea de case proprietate personala de odihna sau turism; in plus, pentru Legea nr.4/1973, titlu de proprietate.
La incheierea contractului de vanzare cumparare se vor prezenta in original/copie legalizata, toate actele fostilor proprietari (istoricul proprietatii).
Istoricul proprietatii poate contine diferite documente in functie de statutul fostilor proprietari ai apartamentului. Aceleasi acte sunt necesare pentru vanzarea apartamentului, daca actualul proprietar este si unicul proprietar al apartamentului, actele difera in functie statutul proprietarului:
Unul din fostii proprietari ai apartamentului este persona fizica:
Unul din fostii proprietari ai apartamentului este persoana juridica:
Unul din fostii proprietari ai apartamentului este cetatean strain:
Proprietarul a cumparat apartamentul de la stat inainte de anul 1989:
Proprietarul a cumparat apartamentul de la stat dupa anul 1989:
Documentatia cadastrala se obtine de la Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara, Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara Bucuresti (link pentru Bucuresti), sau Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara Ilfov (link pentru Ilfov). mai mult
Documentatia cadastrala este realizata de catre un inginer cadastral sau o firma specializata in acest domeniu, pentru a realiza aceasta documentatie aveti nevoie de urmatoarele acte:
Inginerul Cadastral va depune dosarul la Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara Bucuresti (link pentru Bucuresti), si la Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara Ilfov (link pentru Ilfov). Durata de obtinere a numarului cadastral variaza la 15 zile in cazul unui apartament. Achitand o taxa de urgenta puteti sa reduceti durata la doar cateva zile.
Dosarul cadastral trebuie sa contina:
Tot Inginerii cadastrali se ocupa si de intabularea imobilului. Cererea de intabulare se face la Biroul de Cadastru si Publicitate Imobiliara Bucuresti (link pentru Bucuresti), in raza sectorului de care apartine imobilul sau la Biroul de Cadastru si Publicitate Imobiliara Buftea (link pentru Ilfov) si dureaza aproximativ 15 de zile.
Intabularea imobilului reprezinta inscrierea imobilului in Cartea Funciara a dreptului de proprietate si a celorlalte drepturi reale asupra unui imobil. mai mult
Pentru a putea intabula Imobilul aveti nevoie de urmatoarele acte:
Certificatul fiscal acesta atesta ca proprietarul figureaza pe rolul administratiei financiare cu imobilul ce urmeaza a fi vandut, ca sunt achitate la zi taxele pentru imobil, ca proprietarul nu este urmarit de catre stat pentru eventuale debite sau amenzi. mai mult
Se elibereaza de catre Directia Generala De Impozite Si Taxe Locale (link pentru Bucuresti), sau de la Primaria (link pentru Ilfov), de care apartine apartamentul. In certificatul fiscal trebuie sa fie precizate corect numele proprietarului sau proprietarilor, adresa corecta a apartamentului, suprafata de teren aferenta, si ca impozitele sunt achitate la zi.
Aveti nevoie de urmatoarele acte pentru a putea obtine un certificat fiscal:
In functie de statutul juridic al proprietarului apartamentului vi se pot cere acte suplimentare:
Certificatul fiscal se elibereaza proprietarului, pe baza actului de identitate, in termen de 3 zile de la data solicitarii acestuia. In situatia in care proprietarul nu se poate prezenta, se poate desemna un reprezentant legal prin procura notariala sau imputernicire avocatiala. In cazul persoanelor din strainatate, procura trebuie sa fie intocmita la Ambasada sau Consulatul Romaniei din tara respectiva.
Certificatul fiscal este valabil pana la sfarsitul lunii in curs.
Extrasul de carte funciara se obtine de catre biroul notarial unde se face vanzarea imobilului, iar in extras trebuie sa fie precizat ca imobilul ce face obiectul vanzarii nu este grevat de sarcini (ipoteci, interdictii de instrainare, etc). In extras mai trebuie sa fie precizat descrierea imobilului, numele propietarilor, suprafata de teren aferenta si modul in care acestia au dobandit proprietatea. mai mult
Extrasul poate fi de doua tipuri:
De informare; are valabilitate 30 de zile calendaristice. Timp in care se poate elibera un alt extras de informare.
De autentificare; are valabilitate 10 de zile calendaristice si deserveste exclusiv vanzarii imobilului. Timp in care, nu se poate elibera un alt extras de carte funciara pentru acelasi imobil.
Extrasul de carte funciara, se poate obtine doar de catre notar pe baza dovezii de intabulare. Pentru eliberarea acestuia, trebuie sa va adresati biroului notarial unde se va semna contractul de vanzare-cumparare si unde trebuie sa depuneti:
Astfel, este exclusa vanzarea imobilului de doua ori. Dupa depunerea cererii, mai dureaza 3 zile obtinerea lui. Daca doriti sa obtineti extrasul mai repede, puteti achita o taxa de urgenta, urmand ca acesta sa fie eliberat a doua zi. Extrasul de carte funciara in forma autentica se elibereaza catre de Biroul de Cadastru si Publicitate Imobiliara (link pentru Bucuresti), in raza sectorului de care apartine imobilul, sau Biroul de Cadastru si Publicitate Imobiliara Buftea(link pentru Ilfov), in cadrul Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara.
Actul autentic de dezmembrare si de constituire a unui drept de servitute (unde este cazul), daca terenul a fost dezmenbrat, si s-a constituit servitute de trecere in favoarea loturilor rezultate.
Aprobarea privind scoaterea definitiva a terenurilor din productia agricola (unde este cazul), daca a fost schimbata categoria de folosinta a terenului, aceasta se obtine de la Ministerul Administratiei Publice, Oficiul National de Cadastru Geodezie si Cartografie al Municipiului Bucuresti si vizata de Ministerul Agriculturii si Alimentatiei D.G.A.I.A.
Certificat de atribuire numar postal (unde este cazul), emis de Primaria competenta.
Certificat pentru schimbarea adresei postale (unde este cazul), acesta este necesar atunci cand adresa postala din actul de proprietate nu corespunde cu adresa postala din certificatul fiscal, incheierea si extrasul de carte funciara.
Ultima chitanta de achitare a energiei electrice
Certificat de casatorie vanzatori si cumparatori (daca este cazul), sau Sentinta civila de divort cu mentiunea "definitiva si irevocabila" (daca este cazul).
Act de identitate vanzatori si cumparatori (trebuie sa fie in perioada de valabilitate).
Dovada dreptului de preemtiune mai mult
Dreptul de preemtiune instituit de Legea 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice (cladiri de valoare istorica sau arhitecturala deosebita sau terenuri pe care se gasesc vestigii istorice), la art.4 prevede: „monumentele istorice aflate in proprietatea persoanelor fizice sau juridice de drept privat pot fi vandute numai in conditiile exercitarii dreptului de preemtiune ale statului roman, prin Ministerul Culturii si Cultelor, pentru monumentele istorice clasate in grupa A, sau prin serviciile publice deconcentrate ale Ministerului Culturii si Cultelor, pentru monumentele istorice clasate in grupa B, ori al unitatilor administrativ-teritoriale, dupa caz, potrivit prezentei legi, sub sanctiunea nulitatii absolute a vanzariiâ€.
Dovada de achitare integrala; aceleasi acte de mai sus precum si contractul de construire sunt valabile pentru cele dobandite inainte de 1989, prin Legea nr.4/1973 privind dezvoltarea constructiei de locuinte si vanzarea de locuinte din fondul de stat catre populatie si Legea nr.9/1968 pentru dezvoltarea constructiei de locuinte, vanzarea de locuinte din fondul de stat catre populatie si construirea de case proprietate personala de odihna sau turism; in plus, pentru Legea nr.4/1973, titlu de proprietate.
Tranzactionarea unui imobil, teren, spatiu implica anumite costuri si taxe, din partea propietarului. La randul lor aceste costuri variaza in functie de mai multi factori.
Se va plati la notar, in momentul semnarii contractului de vanzare-cumparare:
Cateva linkuri utile.
Incepand cu data de 1 ianuarie 2011 a devenit obligatorie elaborarea certificatelor, si punerea acestora la dispozitia potentialilor cumparatori sau chiriasi de catre proprietari.
Certificatul Energetic al cladirii este intocmit de catre auditori energetici pentru cladiri autorizati de Ministerul Dezvoltarii Regionale Si Turismului.
Valabilitatea Certificatului Energetic este de 10 ani de la emiterea sa.
Certificatul Energetic se elibereaza pentru urmatoarele cladiri noi sau existente, care se construiesc, sunt vandute sau inchiriate:
In general termenul/durata de realizare a unui Certificat Energetic este de 1- 2 zile pentru un apartament, 2-3 zile pentru o vila normala, aproximativ 1 saptamana pentru un bloc de apartamente. Pentru cladiri tip birouri sau spatii comerciale durata de realizare poate fi mai mare in functie de complexitatea acestora.